adres: Sopot, ul. Polna 16/20
Godzina | Miejsce | Tytuł wykładu | Prelegent | Opis i szczegółowe informacje |
13:30 | SWPS Sopot![]() aula 015 |
Mózgowe podłoże umiejętności matematycznych
![]() ![]() |
dr Małgorzata Gut
![]() |
Analiza informacji przestrzennej, uwaga i operowanie liczbami mają swoje wspólne mózgowe podłoże. Obszar odpowiedzialny za wspomniane procesy zlokalizowany jest w płatach ciemieniowych, a uszkodzenia w jego obrębie prowadzą do zaburzeń uwagi, zdolności wzrokowo-przestrzennych czy deficytu w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych, nazywanego dyskalkulią. Dowodem na wyraźną zależność między umysłową reprezentacją przestrzeni i liczb są zależności stwierdzone w badaniach eksperymentalnych. Wiadomo np., że prezentacja cyfry w zależności od jej wartości liczbowej (wysokiej lub niskiej) mimowolnie przesuwa naszą uwagę w prawo lub lewo, zgodnie z lokalizacją danej cyfry na umysłowym odpowiedniku osi liczbowej, która znamy z pierwszych lat edukacji szkolnej i nauki arytmetyki. O tym i innych dowodach na istnienie mózgowego podłoża zdolności matematycznych posłuchać będzie można podczas wykładu.
![]() Uwaga! Wykład ogólnodostępny - bez rezerwacji. |
14:30 | SWPS Sopot![]() aula 015 |
Health neuroscience, czyli o trosce neuronauki miedzy budowaniem rezerwy poznawczej (mózgowej) a nowoczesną neurorehabilitacja
![]() ![]() |
dr Tomasz Komendziński
![]() |
Problem rozwoju w biegu życia od narodzin po wiek seniora stał się bardzo istotny, zwłaszcza w sytuacji, gdy populacja ludzi żyjących zaczyna się znacznie starzeć. Jak wspomagać rozwój w biegu naszego życia na każdym jego etapie? Przedstawiona zostanie rola aktywności fizycznej/ruchowej dla funkcji poznawczych oraz neurobiologiczne podstawy ćwiczeń fizycznych w kontekście zaburzeń neurologicznych. W czym tkwi rola budowania rezerwy poznawczej i mózgowej? Kiedy należy mózg oddać do naprawy? Jakie znaczenie ma nowoczesna technologia wykorzystywana dla zapobiegania i wczesnej diagnozy zaburzeń neurologicznych? Zagadnienia te zostaną przedstawione w zarysie nowo kształtującej się dziedziny - neuronauki zdrowia (health neuroscience), będącej neuronaukowym wzmocnieniem psychologii zdrowia. Tłem tych rozważań będą najnowsze badania w dziedzinie nauk o mózgu dotyczące kodowania predykcyjnego, sieci neuronowych i konektomiki oraz integracji i jednoczesnej rejestracji z użyciem wielu narzędzi badawczych i diagnostycznych.
![]() Uwaga! Wykład ogólnodostępny - bez rezerwacji. |
15:30 | SWPS Sopot![]() aula 015 |
Gry komputerowe i mózg - niezbędnik gracza i rodzica
![]() ![]() |
mgr Ewa Międzobrodzka
![]() | Oddziaływanie gier komputerowych na graczy jest obecnie jednym z najgorętszych tematów podejmowanych zarówno przez naukowców, dziennikarzy, ale również samych użytkowników gier. Podczas wykładu zostaną przybliżone wyniki badań dotyczące możliwych pozytywnych i negatywnych konsekwencji korzystania oraz nadużywania gier komputerowych z perspektywy neuropsychologicznej. Poruszone zostaną również kwestie grania na komputerze oraz rozwoju mózgu u dzieci i młodzieży oraz metod neurorehabilitacji osób starszych lub chorych poprzez gry komputerowe. Na koniec wspólnie z publicznością zastanowimy się, czy i gdzie jest "złoty środek" korzystania, a nie nadużywania gier komputerowych.
![]() Uwaga! Wykład ogólnodostępny - bez rezerwacji. |
16:30 | SWPS Sopot![]() aula 015 |
Co z nami robi nasz mózg?
![]() ![]() |
prof. dr hab. Tomasz Maruszewski
![]() | Wykład będzie poświęcony analizie konsekwencji związków między aktywnością mózgu i zachowaniem. Stwierdzono, że podjęcie świadomej decyzji o zachowaniu poprzedzone jest zmianami w aktywności, co sugerować może, że to, co dotychczas uznawano za aktywność podmiotu, jest de facto konsekwencją procesów fizjologicznych. Wyniki badań wskazują na potrzebę nowego zdefiniowania problemu odpowiedzialności człowieka za jego zachowania. Wskazują także, że system prawny staje w obliczu nowych wyzwań, które wcześniej rozwiązywane były w oparciu o tradycyjną teorię świadomości.
![]() Uwaga! Wykład ogólnodostępny - bez rezerwacji. |
17:30 | SWPS Sopot![]() aula 015 |
Stymulacja mózgu prądem w nauce języków obcych
![]() ![]() |
mgr Michał Dąbrowski
![]() | W ostatniej dekadzie technika przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (ang. transcranial direct current stimulation, w skro´cie tDCS) stała się popularnym przedmiotem badań z zakresu nauk kognitywnych. Jest to relatywnie prosta metoda neuromodulacji polegająca na poddaniu mózgu efektom działania prądu stałego o małym natężeniu (maksymalnie 2 miliampery) za pomocą mokrych elektrod umieszczanych na skórze głowy. Ostatnie lata badań pokazują, że technika tDCS ma istotny wpływ na szereg procesów fizjologicznych mózgu, oraz, w rezultacie, na różnego rodzaju funkcje poznawcze takie jak pamięć, uwaga, czy percepcja. Niemniej jednak, dokładne podstawy, jak również i skutki jej działania pozostają na razie nieznane. Podczas wykładu omówione zostaną podstawowe koncepcje związane z historią tDCS oraz próbami zastosowania tej techniki w nauce języków obcych. Autor przedstawi również wyniki swojego badania dotyczącego możliwego wpływu tDCS na plastyczność leksykalno-semantyczną na przykładzie nauki rozumienia chińskich symboli.
![]() Uwaga! Wykład ogólnodostępny - bez rezerwacji. |
Godzina | Miejsce | Tytuł warsztatu | Prowadzący | Opis i szczegółowe informacje |
14:00 | SWPS Sopot![]() sala 105 |
Gra mózgu i emocji czyli o hazardzie![]() ![]() |
mgr Magdalena Jaroch![]() |
Dlaczego uprawiamy hazard? Jak działa błędne koło gry oraz jak przebiegają fazy uzależnienia od hazardu? Odpowiedzi na te pytania oraz zagadnienia związane z psychoterapią osób uzależnionych od hazardu i ich rodzin przybliży Państwu certyfikowany specjalista terapii uzależnień Magdalena Jaroch.
![]() Maksymalna liczba uczestników: 25. Czas trwania: 60 minut Uwaga! Warsztat dla osób pełnoletnich. Uwaga! Warsztaty rezerwowane. |
14:00 15:00 |
SWPS Sopot![]() sala 005 |
Kreatywny mózg![]() ![]() |
Izabella Gacka ![]() |
Aby rozwiązać problem, często musimy całkowicie zmienić jego postrzeganie, przeformułować jego założenia, odizolować się od utartych schematów i poszukiwać odpowiedzi w zupełnie nowym kierunku. Jakie ośrodki mózgu nam to umożliwiają? Czym jest wgląd twórczy? Czy kreatywność można trenować? Przyjdź i przekonaj się na sobie.
![]() Maksymalna liczba uczestników: 15. Czas trwania: 60 minut Uwaga! Warsztaty rezerwowane. |
15:00 | SWPS Sopot![]() sala 105 |
Neuronalna dżungla![]() ![]() |
Grupa NeuroMed Toruńskiego Koła Kognitywistycznego![]() |
Na warsztatach dzięki aktywnemu uczestnictwu i przy pomocy prostych zabaw postaramy się przybliżyć codzienne procesy zachodzące w mózgu. Zaczniemy od przeprawy przez wymiar odbioru i przekazu informacji. Następnie rozwiążemy zagadkę działania pamięci. Zadamy również pytanie "czy mózg śpi kiedy my śpimy?" i postaramy się wspólnie na nie odpowiedzieć.
![]() Maksymalna liczba uczestników: 20. Uwaga! Warsztat dla dzieci (młodsza grupa wiekowa). Czas trwania: 45 minut Uwaga! Warsztaty rezerwowane. |
16:00 | SWPS Sopot![]() sala 005 |
Chroń swój mózg![]() ![]() |
Grupa NeuroMed Toruńskiego Koła Kognitywistycznego![]() |
Udar mózgu w różnych postaciach i o różnych przyczynach, jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci i pierwszą przyczyną trwałego lub częściowego kalectwa u osób dorosłych w Polsce. Mimo tych statystyk, wiedza o problemie jest znikoma. Naszym celem jest uświadomienie ludziom starszym i młodszym, że udar mózgu, to realne zagrożenie. Warsztaty mają pokazać jak bardzo możemy modyfikować ryzyko zachorowania i jak dużo każdy z nas może zrobić, by chronić swój mózg. Opowiemy o tym jak udar rozpoznać oraz jak należy zaopiekować się chorym.
![]() Maksymalna liczba uczestników: 15. Uwaga! Warsztat kierowane są do seniorów. Czas trwania: 60 minut Uwaga! Warsztaty rezerwowane. |
17:00 | SWPS Sopot![]() sala 005 |
Sprawdź swoją wiedzę o mózgu obalanie "neuromitów"![]() ![]() |
mgr Ewa Międzobrodzka ![]() |
Media zasypują nas codziennie setkami ciekawostek, "jak gimnastykować swój mózg", "co robić, żeby mózg się wolniej starzał", "jak ćwiczyć pamięć", "jakie metody nauczania są przyjazne mózgowi"... Przeciętny czytelnik (nie będący neuronaukowcem) czytając doniesienia popularnonaukowe na temat mózgu może mieć problem w ocenie wartości przekazu naukowego takich treści. Podczas warsztatu sprawdzimy swoją wiedzę o mózgu - rozwiążemy wspólnie quiz, który jest tematem konkursu "Sprawdź swoją wiedzę o mózgu" w ramach Dnia Mózgu na SWPS Sopot oraz poznamy i obalimy najbardziej popularne w społeczeństwie polskim i brytyjskim "neuromity".
![]() Maksymalna liczba uczestników: 25. Czas trwania: 60 minut Uwaga! Warsztaty rezerwowane. |
Godzina | Miejsce | Tytuł warsztatu | Prowadzący | Opis i szczegółowe informacje |
13:30 - 15:30 | SWPS Sopot![]() hol |
Gdy mózg choruje... ![]() ![]() |
SKN Neurologii GUMed![]() |
Co każdy powinien wiedzieć o SM - jednej z najczęstszych chorób neurologicznych dotykających ludzi młodych. Sprawdź, czy uda Ci się przeżyć dzień bez niektórych funkcji mózgowych. Udar mózgu - trzecia najczęstsza przyczyna śmierci. Dowiedz się, jak dużo znaczy każda sekunda, jak wygrać z czasem i uratować życie!
![]() Uwaga! Warsztaty ogólnodostępne - bez rezerwacji. |
Opis |
Sprawdź swoją wiedzę o mózgu i weź udział w konkursie dotyczącym naszego najważniejszego organu! Aby wziąć udział w konkursie wystarczy wypełnić anonimową ankietę online: goo.gl/forms/nCzV09mWq2 lub też wypełnić ją w wersji papierowej podczas Dnia Mózgu na SWPS Sopot. Termin wypełniania ankiet online to północ 20 marca 2015. |